Hvordan håndterer man ubehagelige følelser?

Hvordan håndterer man ubehagelige følelser?  Det er emne der typisk kommer op i psykologsamtaler.

Vi mennesker falder ofte i ”undgåelsesfælden”, når det kommer til vores følelsesliv. Jeg ser igen og igen som psykolog, hvordan vi utilsigtet kommer til at forstærke vores svære følelser, tristheden, angsten, uroen og forkerthedsfølelsen, fordi at vi undgår følelserne i vor kultur.

Det vi bekæmper eller flygter fra i os selv, det forstærker vi. Det vi slås mod, slår igen.

I den ydre verden er det smart at løbe væk fra en brølende tyr eller tage kampen op med en, der vil score ens kæreste, men det er ikke smart, når det kommer til vores indre verden. Vi kan hverken løbe væk fra vores følelser bekæmpe eller vinde over dem. Når vi prøver, forstærker det problemet.

Et kendt tankeeksperiment illustrerer det; Hvis du får en opgave som: ” Lad være med at tænke på en lyserød elefant resten af dagen”– Så vil du tænke meget mere på en lyserød elefant, end hvis du ikke havde fået den opgave. Sådan er det også med dine følelser.

Hvis du ikke vil være bange, bliver du bange for at være bange. Hvis du ikke vil være ked af det, bliver du ked af at være ked af det, og så har du forstærket følelsen. De følelser der ikke må være her, skaber problemer. Det er ligesom med gæster; Hvis du behandler dem med respekt, venlighed og interesse, så bliver det nogle gode møder med dem. Hvis du ignorerer dem, fryser dem ud, nedgør dem eller afviser dem, så laver de ballade.

Så hvordan håndterer man ubehagelige følelser? Forsøg at byde dine svære følelser velkommen. Det gør du ved at komme lidt ud af tankerne oppe i hovedet og rette en kærlig opmærksomhed mod sansefornemmelserne i kroppen. Tilføj en kærlig stemme til din indre dialog og sig til din knugen i maven, til sammentrækningen i halsen eller presset i brystet: ”Jeg ser dig, det er okay, at du er her”. Og træk vejret. Så kan du bedre holde ud at mærke følelsen. Følelserne falder til ro og går hurtigere gennem dig, når de får lov til at være her.

Du skal prøve at skabe en villighed til at mærke den pågældende følelse. Hvis du bruger metoden for at få følelsen til at gå væk, så havner du let i undgåelsesfælden igen, så kommer du til at forstærke følelsen.

Teknikken stammer fra mindfulness. Mindfulness handler netop om at meget ubehag og smerte bedst håndteres med rummelighed og ved at rette en venlig accept mod det. Det står i modsætning til vores kultur, hvor vi har en fortælling om, at det kan lade sig gøre hele tiden at være glad og have overskud.

Fra min nye bog ”Hel dine følelser med mindfulness og medfølelse”.

Hvordan-håndterer-man-ubehagelige-følelser?

 

 

Seneste indlæg

Få besked, når der er nyt på bloggen

Loading
Hvordan-håndterer-man-ubehagelige-følelser?

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.